Založ si blog

Ja viem, bolo 40 stupňov

Po uverejnení predchádzajúceho článku ma niektorí čitatelia obvinili z nepochopenia, dokonca z obraňovania násilia. Omyl. Ak som sa zamýšľala nad hranicami karikatúry, nad poslaním slobody slova a udalosťami, ktoré predchádzali útoku na francúzske vydavateľstvo, v žiadnom prípade som nechcela schváliť vražedný útok alebo sa postaviť na stranu teroristov. Veľmi dobre si uvedomujem, čo prináša so sebou náboženský fanatizmus, nenávisť a neznášanlivosť, nakoniec – píšem o tom knihy. Veľmi dobre si uvedomujem, čo je to násilie – bojujem proti nemu každou bunkou svojho tela. Ale násilie nie je len to, ktoré má v rukách samopal. Odohráva sa mnohokrát za dverami bytov. Skryté, netrestané, nepoznané. Násilie, ktoré nezdvíha na nohy celý svet, nie je však menej ukrutné…

Chcela som však o niečom inom.

Voľakedy dávno som si kládla otázku, prečo sa média predháňajú v hrôzostrašných správach, pri ktorých sa zo začiatku každému zdvíhal žalúdok, neskôr len niekomu a teraz málokomu. Kládla som si otázku, prečo sa točia filmy plné zabíjania, prečo sa ľudia správajú stále agresívnejšie a agresívnejšie? Prečo si rodinní príslušníci, partneri, susedia, či kolegovia robia zle? Prečo sa nenávidia dokonca cudzí ľudia? Prečo sa dokážu do krvi urážať? (Stačí zablúdiť do niektorej z internetových diskusií a tam to nájdete čierne na bielom). Prečo z ľudského správania mizne slušnosť a úcta? Prečo sa do neho dostáva bezcitnosť a ľahostajnosť? Prečo sú tí, čo apelujú na slušnosť a pochopenia, odrazu takí strašne smiešni?

Odpoveď je jednoduchá.

Stále viac a viac sa posúvajú hranica našej citlivosti a tak nad niektorými javmi, ktoré by nám za iných okolností vyrazili dych, mávneme rukou, alebo si ich ani neuvedomíme. A urážky, ktoré sa dostali do politického, spoločenského a verejného života? Nebuďte smiešna, pani spisovateľka, je predsa demokracia, každý môže povedať svoj názor. Súhlasím, každý môže povedať svoj názor, ide však o to, akou formou. Slušnosť sa však prestala nosiť. Dostala nálepku: Hlúpa a naivná.

A presne to isté sa stalo s toleranciou, citlivosťou a porozumením.

A tak úplne na záver pridám jeden malý príklad o tolerancii a slušnosti a verím, že tí, čo vedia čítať medzi riadkami, pochopia, o čom hovorím.

Pred pár rokmi som bola v Egypte. Hneď po príchode nás delegátka upozornila na niekoľko vecí, okrem iného, že do jedálne nemáme chodiť s odhalenými plecami, že máme rešpektovať kultúru a náboženstvo navštívenej krajiny. Nežiadala nás zahaliť si tvár, žiadala nás zahaliť si dekolt a plecia.

Čo myslíte, koľko žien poslúchlo jej upozornenie? V jedálni som stretávala ženy rôznych národností – Rusky, Češky, Nemky, Francúzsky, Slovenky… Ani jedna nemala zahalené plecia.

Ja viem, bolo 40 stupňov…

Čo teraz, pán Cameron?

25.06.2016

Nemám rada politiku. Pokojne by som prežila bez všetkých špinavých hier, večných šarvátok, ale aj nebezpečných megalomanských rozhodnutí. Lenže to nejde. Nikto nie je ostrovom samým pre seba, akokoľvek by si to občas prial. A tak sledujem dianie vo svete, pretože sa týka aj mňa. Ani nie z pohľadu veľkých finančných skupín a rôznych lobby, tam sú tie záujmy a [...]

Každá krajina má v srdci mokvajúcu ranu

16.05.2016

Doznievajú vo mne zvuky najväčšej speváckej súťaže Eurovision Song Contest, ktorá sa tento rok uskutočnila v Štokholme. Mám rada spevácke súťaže a preto som sa na live prenosy naozaj tešila. Rovnako aj moja sestra. Po vyhlásení výsledkov mi o pol druhej v noci zapípala jej esemeska. UZ NIKDY NEBUDEM POZERAT TU SUTAZ.

Dvojnásobný víťaz

01.03.2016

Viem, že Leonardo DiCaprio si možno zaslúžil Oscara už skôr a za iné svoje filmy. A tiež si viem predstaviť, že herci, ktorí boli spolu s ním nominovaní, sa tento rok môžu cítiť trochu dotknutí. Pretože všetci boli skvelí. No Oscar za hlavnú mužskú úlohu je len jeden a tentoraz ho dostal Leo. U mňa je však Leonardo DiCaprio dvojnásobný víťaz. V mojich očiach [...]

Medveď

Vlani 14, tento rok už 10. Stretnutie s medveďom môže mať fatálne následky. Ale čo stretnutie s diviakom?

20.04.2024 15:49

Medveď reaguje útokom alebo agresívnym prístupom častejšie voči ľuďom, ktorí sú pri stretnutiach aktívni.

Krádeže áut USA - 2016

Zo závodu ukradli a predali súčiastky za trištvrte milióna eur, polícia obvinila šesť páchateľov

20.04.2024 15:18

V prípade preukázania viny hrozí obvineným trest odňatia slobody na desať až pätnásť rokov.

Baerbock, Netanjahu

Hádka kvôli Gaze? Nie sme ako nacisti, nahneval sa Netanjahu na nemeckú ministerku

20.04.2024 14:00

Počas návštevy nemeckej šéfky diplomacie Annaleny Baerbockovej v Tel Avive došlo k ostrej výmene názorov medzi ňou a izraelským premiérom, ktorý poprel, že by ľudia v Pásme Gazy hladovali.

Peter Pellegrini

Ctite si zmluvu, odkázal Dankovi Raši: Problémom je, že sa vidí ako nástupca Pellegriniho. Majerský počul hlasy o konci Dolinkovej

20.04.2024 13:07, aktualizované: 15:06

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

Tamara Tainová

Najväčším triumfom spisovateľov je, keď primäjú myslieť tých, ktorí sú toho schopní. (Eugène Delacroix)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 53
Celková čítanosť: 250988x
Priemerná čítanosť článkov: 4736x

Autor blogu