Založ si blog

Ja nie som Charlie

V ostatných hodinách sa meno francúzskej redakcie Charlie Hebdo stalo symbolom slobody slova. Prepáčte, ak s tým nebudem súhlasiť a nepriradím sa k množstvu ľudí, ktorí tvrdia, že útok na francúzsku redakciu bol útokom na slobodu slova. Ja si to nemyslím!

Pozrela som si niekoľko karikatúr z produkcie redakcie, ktoré vraj boli „len“ prejavom slobody slova a ktoré vyvolali takú brutálnu odozvu. Priznám sa, že sa mi zdvihol žalúdok. Pritom nie som moslimka. Potom som si pozrela aj iné kresby – tie, v ktorých sa redakcia vysmieva z pápeža a kresťanov. Pozrela som si ich najmä preto, že na obranu zavraždených novinárov sa objavili slová o ich objektívnosti. Žiaľ, bridili sa mi aj tie. Fakt, že karikatúry znevažujúce katolíkov a pápeža nevyvolali žiadnu „vražednú“ odozvu, nesvedčí o ich akceptácii – som presvedčená, že sa vo vnútri dotkli mnohých. Rovnako, ako sa tie moslimské dotkli mnohých moslimov. A tak si myslím, že aj karikatúra musí mať svoje hranice. Sloboda slova má byť nástrojom na vyjadrenie názoru aj odporu, no nemá byť o vulgárnom urážaní, primitívnom znevažovaní a ponižovaní.

Reakciou na zosmiešňovanie moslimov bol vražedný útok a ten vyvolal zdesenú odozvu na celom svete. Odsudzujem ten útok rovnako ako všetci ľudia. Násilie plodí násilie a fanatizmus je tá najhoršia vec na svete.

Lenže… Vo svete sa nezdvihla len vlna odsúdenia ale aj vlna nenávisti. Nenávisti voči moslimom ako takým. A to je na tomto celom to najstrašnejšie. To zovšeobecňovanie, to rozdúchavanie nenávisti.

A prečo to píšem?

Pamätám sa na rok, keď som nastúpila do spravodajskej redakcie. Bolo to presne v čase, keď vypukla druhá intifáda – povstanie Palestínčanov proti Izraelu. Zámienkou pre vlnu neutíchajúceho násilia bol na pohľad nevinný čin vtedajšieho vodcu izraelskej opozície, ktorý vystúpil na Chrámovú horu, kde sa nachádza aj Mešita al-Aksá, tretie najposvätnejšie miesto moslimov. Malo to jeden háčik – moslimovia si prítomnosť Ariela Šarona na tomto mieste neželali. Musel to vedieť, rovnako ako to museli vedieť aj jeho poradcovia. Ale on tam napriek varovaniam išiel. Pár kameňov, ktoré dopadli jeho smerom, bolo nič proti tomu, čo sa rozpútalo neskôr medzi Izraelčanmi a palestínskymi Arabmi. Sčítané, podčiarknuté – násilie si vyžiadalo vyše päťtisíc obetí. Niekto na tomto mieste môže povedať – bol to ich problém a ich vec. Mňa to vtedy poučilo o jednej veci: Každý čin jednotlivca, no najmä čin novinára, či štátnika by mal byť uvážený a zodpovedný!

A teraz k tej slobode slova.

Sloboda slova je úžasná vec.

Dovoľuje nám otvorene nesúhlasiť s postojom, či názorom iných, dovoľuje nám poukazovať na neprávosti páchané na ľuďoch, spoločnosti, či prírode. Dovoľuje nám bojovať proti hlúposti, nespravodlivosti, netolerancii, tmárstvu… Dovoľuje nám pomenovať neduhy politikov, vlád, či jednotlivcov bez strachu, že za to budeme potrestaní. A ja som ju vždy tak chápala. Chápala som ju ako niečo, čo robí svet lepším, pokrokovejším, tolerantnejším a rozumnejším.

Takže mi dovoľte položiť poslednú otázku:

Ako pomohli svetu, ľudstvu, pokroku a tolerancii karikatúry francúzskeho vydavateľstva?

 

Voľné pokračovanie: Ja viem, bolo 40 stupňov

Čo teraz, pán Cameron?

25.06.2016

Nemám rada politiku. Pokojne by som prežila bez všetkých špinavých hier, večných šarvátok, ale aj nebezpečných megalomanských rozhodnutí. Lenže to nejde. Nikto nie je ostrovom samým pre seba, akokoľvek by si to občas prial. A tak sledujem dianie vo svete, pretože sa týka aj mňa. Ani nie z pohľadu veľkých finančných skupín a rôznych lobby, tam sú tie záujmy a [...]

Každá krajina má v srdci mokvajúcu ranu

16.05.2016

Doznievajú vo mne zvuky najväčšej speváckej súťaže Eurovision Song Contest, ktorá sa tento rok uskutočnila v Štokholme. Mám rada spevácke súťaže a preto som sa na live prenosy naozaj tešila. Rovnako aj moja sestra. Po vyhlásení výsledkov mi o pol druhej v noci zapípala jej esemeska. UZ NIKDY NEBUDEM POZERAT TU SUTAZ.

Dvojnásobný víťaz

01.03.2016

Viem, že Leonardo DiCaprio si možno zaslúžil Oscara už skôr a za iné svoje filmy. A tiež si viem predstaviť, že herci, ktorí boli spolu s ním nominovaní, sa tento rok môžu cítiť trochu dotknutí. Pretože všetci boli skvelí. No Oscar za hlavnú mužskú úlohu je len jeden a tentoraz ho dostal Leo. U mňa je však Leonardo DiCaprio dvojnásobný víťaz. V mojich očiach [...]

NR SR, protest

Pred parlamentom sa zišli stovky ľudí. Protestovali proti zásahom do kultúry i životného prostredia

16.04.2024 19:48

Poukázali na to, že vláda má vynakladať maximum úsilia, aby sa kľúčové piliere demokracie mohli rozvíjať slobodne, participatívne a udržateľne.

Izraelskí vojaci / IZ Armáda / Pásmo Gazy / Tank /

Izraelská armáda tvrdí, že zabila veliteľa Hizballáhu

16.04.2024 19:19

Tá uviedla, že jedno z jej lietadiel „zasiahlo a zlikvidovalo“ veliteľa Hizballáhu v oblasti Ain Ebel v Libanone.

munícia, 155

Slovensko sa zbierkou pripojilo k iniciatíve českej vlády na nákup munície pre Ukrajinu

16.04.2024 18:40

Do zbierky sa zapojilo už viac ako dvadsať krajín. Ako pripomenulo občianske združenie Mier Ukrajine, slovenská vláda sa pridať odmietla.

Rusko oteplenie záplavy Orenburg Tomsk rieka

Ruské úrady nariadili evakuáciu záplavami ohrozených lokalít na západe Sibíri

16.04.2024 18:20

Obyvatelia záplavami postihnutých regiónov sa sťažujú na nedostatok pomoci zo strany miestnych i federálnych úradov.

Tamara Tainová

Najväčším triumfom spisovateľov je, keď primäjú myslieť tých, ktorí sú toho schopní. (Eugène Delacroix)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 53
Celková čítanosť: 250936x
Priemerná čítanosť článkov: 4735x

Autor blogu