Založ si blog

Svojim menám robíme meno

Raz som kdesi čítala, že slovenské autorky si vymýšľajú do kníh exotické a neuveriteľné mená. Vraj, aby zaujali.

Neviem, ako to robia iní, no ja nedokážem dať postave „existujúce“ meno. Presnejšie, meno, ktoré poznám zo svojho okolia. Od malička mám k menám zvláštny vzťah, vždy mi symbolizovali vlastnosti človeka, ktorý ho nosil. Takže, ako pomenovať vlastného originálneho hrdinu, ktorý sa trochu podobá na Petra, trochu na Martina a trochu na Jána, ale je to niekto iný? Niekto, koho v skutočnosti nepoznám a koho som si vymyslela? A tak prichádza na rad kalendár a ja vyberám hrdinom mená, ktoré som v reále nikdy nestretla.

Možno tak premýšľajú aj ďalší. Možno preto sa dnes knihy hemžia Norami, Elami, Alexami, Timotejmi, Noelmi, Sárami, Violami… A napadlo mi ešte niečo. My tým našim hrdinom „tetujeme“ nielen meno ale aj charakter. Takže pomyslenie, že v skutočnosti tým svojim vymysleným menám robíme meno, je vlastne krásne. A nielen im a nielen v knihách.

 

Dnes sa stalo módou dávať si nicky, aliasy, prezývky a pseudonymy. Ľudia (najmä na nete) sa skrývajú za vymyslené mená a vymyslené identity. U mnohých sa pod rúškom anonymity uvoľňujú tie najhoršie vlastnosti. Arogancia, agresivita, sexizmus, šovinizmus, rasizmus, homofóbia… Na internete síce platí, že klávesnica znesie veľa a človek môže predstierať akúkoľvek z vlastností (okrem inteligencie), nedokáže sa však ukryť pred sebou. A tak sa človek po čase stáva svojím nickom a nick ním. Pretože, ak je niekto surovec, zbabelec, intrigán alebo hlupák, alebo naopak citlivý, tolerantný a pozorný človek, je nakoniec jedno, aké meno si vymyslí. Citujúc klasika: Ruža by voňala aj vtedy, ak by sa volala kapusta.

Asi preto tak pozorne volím mená do svojich kníh.

Vdychujem im predsa dušu, predstavy, názory, pohnútky, činy a sny.

A možno tým všetkým robím meno aj sebe.

Čo teraz, pán Cameron?

25.06.2016

Nemám rada politiku. Pokojne by som prežila bez všetkých špinavých hier, večných šarvátok, ale aj nebezpečných megalomanských rozhodnutí. Lenže to nejde. Nikto nie je ostrovom samým pre seba, akokoľvek by si to občas prial. A tak sledujem dianie vo svete, pretože sa týka aj mňa. Ani nie z pohľadu veľkých finančných skupín a rôznych lobby, tam sú tie záujmy a [...]

Každá krajina má v srdci mokvajúcu ranu

16.05.2016

Doznievajú vo mne zvuky najväčšej speváckej súťaže Eurovision Song Contest, ktorá sa tento rok uskutočnila v Štokholme. Mám rada spevácke súťaže a preto som sa na live prenosy naozaj tešila. Rovnako aj moja sestra. Po vyhlásení výsledkov mi o pol druhej v noci zapípala jej esemeska. UZ NIKDY NEBUDEM POZERAT TU SUTAZ.

Dvojnásobný víťaz

01.03.2016

Viem, že Leonardo DiCaprio si možno zaslúžil Oscara už skôr a za iné svoje filmy. A tiež si viem predstaviť, že herci, ktorí boli spolu s ním nominovaní, sa tento rok môžu cítiť trochu dotknutí. Pretože všetci boli skvelí. No Oscar za hlavnú mužskú úlohu je len jeden a tentoraz ho dostal Leo. U mňa je však Leonardo DiCaprio dvojnásobný víťaz. V mojich očiach [...]

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Tamara Tainová

Najväčším triumfom spisovateľov je, keď primäjú myslieť tých, ktorí sú toho schopní. (Eugène Delacroix)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 53
Celková čítanosť: 250622x
Priemerná čítanosť článkov: 4729x

Autor blogu