Založ si blog

Prečo nás pozitívni hrdinovia nudia?

Všimla som si to už dávnejšie. Pozitívni hrdinovia bývajú obyčajne nudní a získavajú si nás práve tí negatívni. Pamätáme si ich v každej knihe a v každom filme. Dokážu presláviť hercov aj spisovateľov. Rozmýšľam, prečo je to tak.

Moja priateľka tvrdí, že „pozitívne veci sa nám snažia všetci vštepovať už od malička a možno práve preto niekde v ukrytom kútiku duše číha fascinácia tým zakázaným – negatívnym.“ Zaujímavá úvaha, ale veľmi odvážna. Pretože to by znamenalo, že príliš starostlivá a najmä moralistická výchova má opačné účinky. Hmmm, niečo pravdy na tom je!  Mali sme susedu, ktorá svojej dcére nedovolila skoro nič. Výsledkom bolo, že dcéra v sedemnástich ušla z domu, otehotnela a bol poprask! Teda, nie že by tehotenstvo bol ten najväčší zločin, ale v tej ich pravítkovej rodine to bolo niečo neprípustné.

Ale o tom som nechcela! Mňa zaujímajú skôr tí knižní hrdinovia. Možno je to celkom prozaické – možno sa pozitívnemu hrdinovi spisovateľ bojí prisúdiť akúkoľvek negatívnu vlastnosť, na to má predsa podvodníkov, zvodcov, namyslencov, farizejov, hlupákov, neverníkov alebo len obyčajnú šéfku. Tým možno naložiť až po vrch. No a potom nám z toho vylezie na jednej strane uhladený, neprirodzený a vlastne nudný človek, ktorý nám ide na nervy, a s ktorým sa nedokážeme stotožniť, a na druhej strane ktosi, kto nám pripomína suseda, sesternicu, šéfa, kolegyňu, alebo bývalého milenca. Alebo dokonca aj nás. Pretože svet nie je čierno-biely, nie sú kladní hrdinovia a tí druhí. Každý z nás má čosi na rováši, ako hovorieva moja stará mama. Preto sú nám „zloduchovia“ akýmsi zvláštnym spôsobom sympatickí.

Možno v nich vidíme aj kúsok seba…

Čo teraz, pán Cameron?

25.06.2016

Nemám rada politiku. Pokojne by som prežila bez všetkých špinavých hier, večných šarvátok, ale aj nebezpečných megalomanských rozhodnutí. Lenže to nejde. Nikto nie je ostrovom samým pre seba, akokoľvek by si to občas prial. A tak sledujem dianie vo svete, pretože sa týka aj mňa. Ani nie z pohľadu veľkých finančných skupín a rôznych lobby, tam sú tie záujmy a [...]

Každá krajina má v srdci mokvajúcu ranu

16.05.2016

Doznievajú vo mne zvuky najväčšej speváckej súťaže Eurovision Song Contest, ktorá sa tento rok uskutočnila v Štokholme. Mám rada spevácke súťaže a preto som sa na live prenosy naozaj tešila. Rovnako aj moja sestra. Po vyhlásení výsledkov mi o pol druhej v noci zapípala jej esemeska. UZ NIKDY NEBUDEM POZERAT TU SUTAZ.

Dvojnásobný víťaz

01.03.2016

Viem, že Leonardo DiCaprio si možno zaslúžil Oscara už skôr a za iné svoje filmy. A tiež si viem predstaviť, že herci, ktorí boli spolu s ním nominovaní, sa tento rok môžu cítiť trochu dotknutí. Pretože všetci boli skvelí. No Oscar za hlavnú mužskú úlohu je len jeden a tentoraz ho dostal Leo. U mňa je však Leonardo DiCaprio dvojnásobný víťaz. V mojich očiach [...]

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.

Most v Poprade

V Poprade hrozí, že skolabuje doprava. Pomôcť má bezplatná jazda po diaľnici okolo mesta

25.04.2024 12:45

Je to problém, ktorý trápi vodičov v Poprade už roky. Štvorprúdovka vedúca z centra mesta do Kežmarku sa pod železničným mostom zužuje do dvoch pruhov.

polícia

Opitý vodič zdemoloval tri autá, nafúkal takmer 2,7 promile

25.04.2024 12:19

Škodu na vozidlách predbežne vyčíslili na približne 4 200 eur.

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Tamara Tainová

Najväčším triumfom spisovateľov je, keď primäjú myslieť tých, ktorí sú toho schopní. (Eugène Delacroix)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 53
Celková čítanosť: 251060x
Priemerná čítanosť článkov: 4737x

Autor blogu